P

Pikler

Emmi Pikler was een Hongaars-Oostenrijkse kinderarts. Volgens Pikler worden alle baby’s leergierig en nieuwsgierig geboren. Baby’s ontwikkelen zich het beste als ze zoveel mogelijk zelfstandig, onafhankelijk, op eigen initiatief en in zijn eigen tempo de wereld en zichzelf kan ontdekken. Hierbij staan bewegen, spelen en verzorgen centraal, maar het allerbelangrijkste is een goede hechting tussen je baby en zijn verzorger(s). Om zich vrij te bewegen en zelfstandig te spelen en leren, moeten kinderen zich veilig en vertrouwd voelen.

Postvakje

Elk gezin beschikt over een postvakje in de kast in de inkom. Daarin komt allerlei schoolpost terecht die verdeeld wordt onder ouders en medewerkers. Probeer elke schooldag wekelijks je postvakje leeg te maken. Mogen we vragen om geen reclame te verspreiden via deze vakjes? Wanneer je via dit kanaal toch iets wil verspreiden, vraag dan eerst de toestemming aan de coördinator.

Praatronde

In de praatronde vertellen we elkaar over wat ons bezighoudt. Kinderen vertellen over een persoonlijke belevenis of iets wat ze op het nieuws gehoord hebben. Ze tonen een boek of hebben projectinformatie mee. Kinderen reageren op elkaar. Eén kind is leider van de dag. De begeleider verrijkt de verhalen en situeert ze (bv. op de wereldkaart). Van daaruit kunnen ideeën groeien om in de werktijd, het keuzemenu, het atelier… mee aan de slag te gaan. Een verhaal uit de ronde wordt een vrije tekst; een rekenprobleem geeft aanleiding tot een rekenonderzoek; een beleving wordt creatief verwerkt of groeit uit tot een onderzoek of een werkstuk. Door ervaringsgericht te werken is de betrokkenheid erg groot en dit bevordert het leren.

Op het einde van de dag is er een afsluitronde. We zitten samen in de ronde en de kinderen krijgen de kans om ervaringen en gevoelens te vertellen over de voorbije dag. Kinderen stellen ook knutsel- en opzoekwerkjes voor en geven elkaar feedback. Daarnaast is er plaats voor evaluatie met de begeleider en kunnen er nieuwe activiteiten gepland worden.

Project/onderzoek

Al van in de kleuterklas kiezen we met de groep een project. We denken na wat we te weten willen komen en wat we rond dit thema kunnen doen. Zo plannen we onze activiteiten voor de komende weken. Deze werking loopt als een rode draad doorheen de basisschool. We gaan de realiteit tegemoet door op uitstap te gaan, iemand uit te nodigen in de klas, zelf te experimenteren en onderzoeken, en dit alles creatief te verwerken. Ook ouders/ experten worden hierin betrokken.